Στο Βυζάντιο όταν σερβίριζαν ιδίως την σούπα, στο βαθύ αυτο πιάτο υπήρχε μια αυλακιά γύρω γύρω για να μην χυθεί το περιεχόμενο έξω απο το πιάτο .
Ο περίδρομος έχει την έννοια του περιβάλλοντος ενός πλαισίου ή μιας διαγράμμισης . Και στο Βυζάντιο υπήρχαν καλοφαγάδες και πολυφαγάδες ( αλοίμονο δηλαδή , αν οχι εκεί πουν αλλού ), που σήκωναν στο τελος το πιάτο και ρουφούσαν(κάποιους μου θυμίζει και σήμερα αυτο) την σούπα που είχε υπερχειλίσει στο αυλάκι του πιάτου .
Υπό αυτή την σκέψη, η φράση σημαίνει ότι κάποιος έφαγε όλο το φαγητό ακόμα και τον περίδρομο, το σημείο του πιάτου που το φαγητό ξεχείλιζε.
Παρόμοια επίσης περίπτωση είναι και η φράση για την στέρεη τροφή , «έφαγε ή κατέβασε τoν άμπακα» – που σημαίνει τον άβακα ή ερμηνευτικά όλο το δίσκο .
Όπως λεει και η Αρβελέρ το Βυζάντιο ακόμα και σήμερα είναι πιο ζωντανό απο ποτέ:
«Πάμε στην εκκλησία. Τι ακούμε; “Τη Υπερμάχω Στρατηγώ τα νικητήρια” ή “αλλά ρύσαι ημάς από του πονηρού”. Γυρνάμε στο σπίτι. Ο μπαμπάς λέγεται Παναγιώτης ( όπως και τότε) , η μάνα Βασιλική ( όπως και τότε ) , υπάρχει το εικονοστάσι( οπως και τότε) , και αν μη τι άλλο βρε αδερφέ τρώμε ακόμα τον περίδρομο και κατεβάζουμε τον άμπακα , οπως και τότε και ΝΥΝ και ΑΕΙ !!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γηξκ.