Οι διελεύσεις μεταναστών μέσω της Μεσογείου έχουν φθάσει σε πρωτοφανή επίπεδα, καθώς οι όλο και πιο οργανωμένες συμμορίες διακινητών κατασκευάζουν πολύ πιο εύκολα αυτοσχέδιες βάρκες, δήλωσε στο AFP ο επικεφαλής της υπηρεσίας συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2023, ο αριθμός των διελεύσεων μέσω της κεντρικής Μεσογείου εκτοξεύτηκε σχεδόν κατά 300% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, με σχεδόν 42.200 εισόδους να εντοπίζονται.
"Δεν έχω ξαναδεί κάτι τέτοιο", δήλωσε σε συνέντευξή του ο επικεφαλής της Frontex Hans Leijtens, προσθέτοντας ότι οι διελεύσεις μέσω της διαδρομής αυτής ευθύνονται για λίγο περισσότερο από το ήμισυ των σχεδόν 80.700 παράτυπων εισόδων στην ΕΕ μέχρι στιγμής φέτος.
"Ειδικά από την Τυνησία, αυτή τη στιγμή βλέπουμε, σε σύγκριση με πέρυσι, μια αύξηση 1.100 τοις εκατό", δήλωσε ο Leijtens.
Σε ανακοίνωσή του, ο Frontex ανέφερε ότι το επίπεδο των διελεύσεων στην κεντρική Μεσόγειο είναι το υψηλότερο από τότε που ο οργανισμός άρχισε να συλλέγει στοιχεία το 2009.
Η κατακόρυφη αύξηση, σύμφωνα με τον Leijtens, έχει να κάνει με την αλλαγή στον τρόπο δράσης των διακινητών ανθρώπων - και τη χαμηλότερη τιμή ενός μεμονωμένου περάσματος.
"Χρησιμοποιούν αυτή τη στιγμή μικρές μεταλλικές αυτοσχέδιες βάρκες που μπορούν να κατασκευαστούν στην παραλία μέσα σε μία ημέρα, 24 ώρες, οι οποίες θα κοστίζουν περίπου 1.000 ευρώ (1.090 δολάρια)", δήλωσε ο Leijtens.
"Οι χαμηλότερες τιμές σημαίνουν ότι πρέπει να έχουν μεγαλύτερες ποσότητες. Έτσι, υπάρχει λόγος να πιέζουν περισσότερο. Έτσι, αυτό μπορεί επίσης να είναι μια εξήγηση για τους αριθμούς αυτή τη στιγμή".
Ο Leijtens δήλωσε ότι οι λαθρέμποροι γίνονται όλο και πιο οργανωμένοι και ανταγωνίζονται μεταξύ τους.
Σε τουλάχιστον μία περίπτωση, είπε, ένα σκάφος βυθίστηκε από ανταγωνιστές.
Ομάδες δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένης της Human Rights Watch, έχουν κατηγορήσει τη Frontex ότι είναι συνένοχη σε κακοποιήσεις μεταναστών στη Λιβύη, καθώς συνεργάζεται με τη λιβυκή ακτοφυλακή για την αναχαίτιση σκαφών.
Ο Leijtens δήλωσε ότι ο οργανισμός δεν συνεργάζεται με κανέναν τρόπο με τη Λιβύη και αρνήθηκε τους ισχυρισμούς ότι υποθάλπει τους απωθητές ενημερώνοντάς τους για τις θέσεις των σκαφών στις ευρωπαϊκές περιοχές έρευνας και διάσωσης.
"Αυτό που κάνουμε είναι μόνο όταν ένα σκάφος κινδυνεύει, διαδίδουμε το σήμα Mayday και αυτό το σήμα Mayday λαμβάνεται επίσης από τις αρχές της Λιβύης και της Τυνησίας", δήλωσε.
"Εάν το κέντρο συντονισμού συμφωνήσει ότι θα είναι η λιβυκή ακτοφυλακή που θα κάνει την έρευνα και τη διάσωση, θα πλεύσει και θα σώσει τις ζωές των ανθρώπων. Η απώθηση είναι κάτι εντελώς διαφορετικό", δήλωσε ο Leijtens στο AFP.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γηξκ.